Thursday, April 17, 2008

SUNAH BERNIAGA

9/10 punca rezeki itu adalah dari perniagaan.
-Bagaimana kita memahami tulisan diatas?

Mari kita fikirkan sedikit coretan ringkas dari aku berkenaan perniagaan dan hubungkaitnya dengan kehidupan kita hari ini. Mana tau ada manafaatnya untuk direnungkan....

Semua maklum yg RasuluLlah juga pernah BERNIAGA. Baginda dikenali sebagai seorang yg amanah dan hebat dalam perniagaan.

Baginda pernah berniaga hingga ke Syam bersama bapa saudaranya dan menjalinkan jaringan perniagaan dengan masyarakat Yahudi disana.

RasuluLlah tidak terus bermula dengan perniagaannya sendiri, bahkan pernah berniaga untuk seorang 'Tokey' wanita yg bernama Siti Khadijah. Juga pernah menjaga amanah perniagaan milik saudagar Yahudi sehingga saudagar tersebut kagum dengan sifat baginda.

Dizaman jahiliyah, cukup masyhur dengan penindasan keatas kaum wanita yg dianggap membawa sial bagi masyarakat arab, sehingga Sayyidina Umar sendiri pernah membunuh anak perempuannya ketika itu.

Namun Siti Khadijah, seorang wanita yg hidup ditengah2 masyarakat Jahiliyah telah dipandang tinggi dan disegani. Ternyata beliau adalah seorang ahli perniagaan yg mempunyai rangkaian (networking) yg luas diseluruh tanah arab.

(bagaimana wanita kita harini?)

Abdulrahman bin Auf, nama yg tidak asing dikalangan penggiat ekonomi dan perdagangan Islam dan bukan Islam.. Memiliki strategi perniagaan yg sering dicemburui golongan bukan islam.. Dermawan yg banyak menginfakkan hartanya kejalan Allah.

(kalau hidup cukup2 makan je camne nak infak/sedekah?)

Namun harini kita tengok.. pemikiran umat islam telah diputar dan disalahfahamkan pandangannya terhadap perniagaan.. akhirnya mereka sangat takut untuk berniaga. Keadaan ini telah digunakan sebaiknya oleh golongan bukan Islam.

Moral of this story:
- Berniaga adalah satu sunnah.
- Jujur dan Amanah antara kunci kejayaan.
- Tak salah berurusniaga dgn bukan Islam.
- Wanita juga hebat dalam dunia perniagaan.
- Kalau dah kaya jgn lupa diri. Sedekah.
- Kongsi peluang perniagaan dengan semua orang.

No comments: